onsdag 12. november 2008

Rasjonelt og emipristisk syn på kunnskap

Steinar satte meg i tenkeboksen, for å utdype teorier jeg viste tendenser for å ikke forstå. Det kan ha sitt utspring i konteksten jeg satte dem i, og jeg skal i dette innlegget greie ut om teorier koblet til disse- og jeg vil til slutt konkludere i om jeg satte dem relevant i konteksten eller ikke.

Emipiri- betyr erfaring, og empirismen legger vekt på Kant sine tenkninger der sansene våre, erfaringene vi gjør, setter preg på hvordan vi oppfatter kunnskap. Dette er da mest knyttet til konstruktivismen, siden det å konstruere kunnskapen, gjøre den om til sitt eget, har tydelige røtter her. Her faller også begrepet eksternalisering til sin rett.

Det rasjonelle synet på kunnskap fokuserer på den nomenuelle tolkningen av hvordan vi ser verden. Georg W.F. Hegel, professor i filosofi, motsatte seg Kant sine teorier knytter til empirismen. Han spurte; " Hvis vi ikke kan vite noe om den nomenuelle verden, hvordan kan vi vite at den i det hele tatt eksisterer?" (kilde:http://www.filosofi.no/hegel.html).
Dette synet på kunnskap og oppfatning av verden, kan sees som et mye mer overførbart syn på læring, og har sine røtter i kognitivismen. Nå skal jeg ikke jeg ikke greie ut om koherensteorien, men den argumenter tydelig for at det å "overføre" kunnskap er riktig. Viss kunnskapen læreren formidler er sann, vil det også være sannheten til elevene, og således er koherensteorien selv byggesteinen for det vi kalle overføring av kunnskap.

Nå i etterkant ser jeg jo disses teoriene som mer rake motsetninger enn før, nettopp fordi jeg ikke visste nok om dem for å bruke dem riktig.
Jeg har et empirisk syn på læring, og jeg innser at jo mer dypt en går inn i stoffet, må innsikten være parallell for at eksternalisering skal skje på en god formidlende måte. Det var vel nettopp dette Steinar avslørte. Takk for flott post! Jeg vil nå prøve å lage min egen lille modell som viser min forståelse av disse teoriene.
Dette jeg våger meg ut på nå vil jo være noe avslørende, siden jeg visuelt fremstiller min empiriske oppfatning av hvordan jeg ser sammenhengen mellom de ulike teoriene. En slik visualiserende fremstilling av eksternalisering vil likevel være god trening.





1 kommentar:

Steinar sa...

Takk for oppdatering av modellen i e-post! Den ser oversiktleg og grei ut, med mange omgrep og personar plassert inn.

For å gi deg ei ny utfordring, der du denne gong må omgjere desse begrepa om til praktisk handling:

Kan du prøve å gi praktiske eksempel på korleis undervisning basert på konstruktivisme kan arte seg, og korleis undervisning basert på eit rasjonelt syn på kunnskap vil kunne arte seg?